Thursday, March 31, 2011

si sekolah tinggi dan si sekolah tak berapa tinggi

assalammualaikum my frenz...:)

benda yg i nak story mory ni bukanlah berlaku kat i but it happened to my colleague yesterday... tapi i geram la jugak sebab pertanyaan dan pertuduhan "si sekolah tak berapa tinggi" ni memang sangat2 menguji kesabaran.. kalau ikut hati i, mmg nak lempang je budak ni... tak makan saman langsung..aish...

ceritanya bermula begini...
si sekolah tak tinggi ni atau i gelarkan die "S" dan rakannya "L" baru pulang dari site dan terus ke KWSP untuk menyemak penyata kewangan KWSP mereka... jadi mereka pulang ke opis dan terus menyerbu kerani opis - cik zulaila untuk mengajukan beberapa soalan.. dan terjadilah perbualan seperti berikut:

L : ella, hang bayar tak KWSP?
Ella : mestilah aku bayar
S: kalau bayar, kenapa bulan 1 dengan 2 takde dalam ni?
Ella: mane aku taw..tapi aku bayar..tak caya tengok resit ni..
S: btol ke hang bayar?
Ella: ye, aku bayar la..tiap2 bulan bos bagi cek soh bayar..

mungkin bos terdengar perbualan mereka dan bos pun keluar dari biliknya..

bos: kenapa ni?
S: ni... KWSP tak masuk... (dengan nada tak puas hati)
bos: KWSP selalu cmni..die update 6 bulan sekali... nnt hang cek lagi bulan depan..mesti ada
S: (diam..tapi masih muka tak puas hati)

bos pun masuk ke biliknya semula... dan S masih tak puas hati..
S : ella, hang betol2 bayar ke? (masih tak puas hati)
ella : ye, aku bayar la... takkan aku nak amek duit tu pulak..lagipun cek yang bos bagi tu da tulis nama KWSP.. mana boleh cash kan pun.. lain la atas nama aku
S: habis, asal tak masuk?
ella: mana la aku taw... da bos pun kata KWSP 6 bulan baru update..
S: aku g repot kang baru taw
ella : g la repot... ni sume ni resit die.. lepas aku bayar orang tu bagi resit ni.. tak caya hang g la tye orang KWSP tu sendiri.. aku mmg da bayar..
S: ok, kalau aku g..orang tu ckp takde cmne?
Ella : ada... mesti ada... kalau takde macam mana aku ley dapat resit ni..mmg ada..
S: tak, aku tye kalau takde..
Ella: mesti ada la.. apasal ko nak kuarkan sangat
L: aku nak beli kete 
Ella: mana ley keluar KWSP tok beli kete... beli rumah ley la..takpun tok bayar anak belajar
S: (masih tak puas hati) ella, kalau aku tye orang KWSP tu, orang tu kata tak masuk, hang nak aku wat pe kat hang?
Ella: malas ar aku nak layan ko..tak reti bahasa..
S:hang ni memang bodoh sombong.. ok, aku wat repot..
Ella: wat la..aku tak takut. bukan aku salah pun..

cerita di atas ni sebenarnya, si L ni yang nak kuarkan duit KWSP tok beli kete... tapi si S ni yang lebih2 lak... bos pun da terangkan yang KWSP update 6 bulan sekali... tapi S ni masih taknak terima... erm..ntahla... geram lak i time dengar perbualan tu.. nak je masuk campur tapi takut len lak jadinye.. si S ni seorang yang panas baran.. kang nnt apa lak yang jadi lepas tu.. tu la..ni yang nak kutuk si S budak sekolah yang tak berapa nak tinggi... orang bg penjelasan taknak dengar.. pastu nak marah2..nak tuduh2.. kononnya macam si kerani ni songlap duit la... ai..i yang menemankan kerani opis g bayar KWSP tiap2 bulan..kalau die songlap,takkan i nak tengok je.. i pun mesti nak sikit.. betol tak? gpun takde maknanya kami nak wat keje2 cmni..dunia tak selamat, akhirat confem lagi tak selamat...
alahai..si budak sekolah tak berapa nak tinggi... belajar2 la berfikir dahulu sebelum mengeluarkan kata2..


moral : selidik la dulu baru ley nak tuduh2.. sekali yang dituduh tu terbukti benar, tak ke ko terduduk nanti .. renung2 kan dan selamat beramal :)

No comments:

Post a Comment