Monday, August 1, 2011

pengertian puasa bagi kanak-kanak :)

salam semua...


fuh..fuh..berhabuk da blog ni.. lama tak intai-intai apa ada dalam ni.. hehehe..sejak jadi suri rumah tangga sepenuh masa dan dianugerah dengan anak kembar 3 ni, memang masa yang ada untuk mereka bertiga je la..hehehe.. ditambah dengan gelagat dan kerenah budak-budak yang lain... jadi dengan kesempatan ni i nak mengucapkan : 

SELAMAT MENYAMBUT RAMADHAN KEPADA SEMUA UMAT ISLAM DI DUNIA!! :)

nampaknya hari ini merupakan permulaan yang baik untuk ramadhan 2011.. banyak juga ragam sang budak2 yang amat melucukan hati.. antaranya:

kes 1 :
anak jiran berkata dengan bangganya (biasa la budak-budak..excited bila buat sesuatu yang tak penah dilakukan sebelum ni) " hari ini adik puasa, puasa tak boleh minum tau, tapi boleh makan je" 

hehehe...tapi tak best gak kalau cmtu..bila makan tercekik ke..da la tak ley minum air..

kes 2 :
bila ditanya, "ikhram puasa tak?" jawabnya: "ikhram puasa, tapi jap g ikhram nak makan roti"

maybe mereka masih belum mengerti apakah erti puasa yang sebenar-benarnya.

kes 3 :
ada juga yang bertanya "kak long, puasa tu apa" dan i menjawab " puasa tu tak boleh makan, dan tak boleh minum, nanti bila da azan maghrib atau da masuk waktu berbuka, baru boleh makan" dan jawabnya " ala, kalau camtu matilah laika nanti, tak makan, tak minum"

bagi kanak-kanak disini, makan dan minum adalah perkara wajib apabila mereka bangun dari tidur. jika tidak dapat makan / minum satu hari,(pada fikiran mereka ) mereka boleh mati..

kes 4:
ada yang berpuasa walaupun baru berumur 6 tahun, tapi bila ditanya, kenapa puasa, jawabnya " mama kata kalau puasa, nanti mama bagi duit, jadi nak puasa banyak-banyak la, biar dapat duit banyak"

bila difikir-fikir kelakar juga kan..hehehe... :P

tapi sebagai orang yang lebih dewasa, kita la yang harus memberi tunjuk ajar kepada budak-budak apakah pengertian puasa sebenarnya. memang benar mereka masih tidak tahu mengapa kita perlu berpuasa, kenapa harus berlapar pada siang hari... jadi kita la yang harus menerangkan agar mereka akan memahami satu ketika nanti...

so, selamat berpuasa kepada semua.. dan jangan ponteng puasa taw tanpa keuzuran :)

No comments:

Post a Comment