Monday, November 22, 2010

all of green.....

assalammualaikum, eiyrah sofyah in da haus... :) so, apa kabar u all guys? i'm fine here.. hari ni da masuk hari ke9 di sini dan boleh tak nak request something? ha? nak request ape? nak request TAKNAK BALIK MALAYSIA LAGI.... hehehe.. tapi confirm la request tu tidak dibenarkan sama sekali..sob sob..

so guys, hari ni kite wat pe? hari ni kami melawat ke CGSEH house, iaitu Clean, Green, Sustainable, Ecological and Healthy.. kat kawasan ni, ada satu rumah yang di dalamnya hanyalah barang2 yang dicipta untuk environmental friendly... wow, menarik.. kemudian, Jeffrey pun mengajak kami melihat sebuah basikal iaitu "YunTech Green E-Bike"... basikal ni actually mempunyai dua kegunaan: first-die ley jadi basikal, second - die ley jadi motorcycle... hoho... menarik.. kiranya dwi kegunaan la ni... wow, dasat2... kemudian, Prof. Wan datang dan menunjukkan cara-cara menggunakan basikal tersebut.. sorang demi sorang disuruh mencuba.. mula2 Thai, bila tengok Thai happy dan selamat je cuba basikal tu, apalagi, kami bertiga pun berkobar2 jugak la nak try.. hihi.. mula2 anis try, pastu baru i and last sekali Shafiq... hihi.. best la.. dan ini adalah pengalaman menarik bg kami bertiga sebab tak pernah menunggang motor sebelum ni.. hoho.. actually, i tak begitu confident, tapi bila da naik, wow... best tu.. tapi yang kelakar nye, da naek tak taw nak berhentikan cmne lak.. nasib baek la ada Prof. Wan.. Kalau tak, da kemana2 la i bawak basikal tu.. hehe.. actually, basikal tu menghasilkan tenaga ketika kita mengayuh, ketika basikal turun dari bukit dan daripada tenaga solar... yang lagi menarik, basikal ni memang environmental friendly and no emission.. best kan... i love it!
 Prof. Wan menerangkan cara untuk menggunakan basikal ini

 Khusyuknya semua.. hehe

Masing2 excited mencuba :)

selepas itu, kami beralih pula untuk melihat alat yang digunakan untuk memerangkap tenaga solar.. yang menariknya, alat ni boleh berpusing mengikut arah matahari berada.. wah..dasatnya.. 



Kemudian, kami masuk ke dalam rumah hijau yang dipenuhi dengan alat2 yang dicipta untuk environmental friendly... first, kami dikejutkan oleh Prof. Wan mengenai "Liquid Glass"... hahaha.. mula2 ingat, Prof. Wan buat magic.. tapi rupa2nya cermin ini dihasilkan untuk keselamatan diri.... ini bermakna, orang luar tidak boleh melihat keadaan di dalam rumah... maksudnya, apabila kite (orang yang di dalam rumah) mendengar sesuatu yang mencurigakan, kite hanya boleh menekan satu button yang secara automatiknya akan membuat cermin tu kabur dengan serta merta.. hebat kan... :) actually, cermin ini juga apply kat cermin kereta dan cermin peti sejuk... huhu.... menarik2..

sekejap nampak, sekejap tak nampak.. hihi

selepas itu, kami melihat pula perbezaan antara kaca2 yang mempunyai nilai UV, Visible dan Infrared yang berbeza... hoho... dan Prof. wan menunjukkan satu kain yang boleh menyekat gelombang elektromagnet.. kenapa i ckp cmtu.. sebabnya, Prof. Wan membalut handphone Shafiq didalam kain tersebut da menyuruh i menelefonnya.. Hasilnya, handphone Shafiq tidak dapat dihubungi walaupun pada jarak yang dekat.. wow.. kain itu diperbuat daripada stainless steel dan silk. Prof. nak satu kain tu boleh? hehe... kemudian, kami dibenarkan untuk melawat di kawasan sekeliling rumah hijau dan ternyata sangat2 cantik dan menenangkan.. seronok sangat berada di situ.. di sekeliling kawasan, terdapat tumbuhan hidroponik dan air yang ada disitu juga sangat jernih... walaupun sebenarnya air tersebut adalah air sisa, namun airnya sangat bersih dan tidak berbau kerana ia telah dirawat dengan begitu sempurna.. menariknya!

 kami berempat.. :)

 Keseronokan melanda kami

 Prof. wan menerangkan perbezaan cermin2 tersebut

 Setiap cermin diuji dengan alat ini dan bacaannya akan muncul

 Kain yang membalut hp Shafiq sehingga tidak dapat dihubungi.. hoho

 Tumbuhan hydroponic yang ada disekitar rumah hijau

 Tenaga yang terhasil dari angin..

 Air kolam dari air sisa yang dibuang 

 Mendengar penrangan Prof. Wan

 bergambar di hadapan rumah hijau dan Prof. Wan

 huhu.. bergambar lagi..

:)

last words : amazing!!! nak bawak semuanya balik malaysia... :)

tata....

No comments:

Post a Comment